ГОЛОВНІ АСПЕКТИ ДІЯЛЬНОСТІ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ МІСЬКСЮТ

Поточний навчальний рік є для педагогічного колективу ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ МіськСЮТ особливим. Він передує ювілейному навчальному 2009-2010 року, в вересні ми відзначатимемо 20-річчя свого закладу.

Головою метою своєї роботи ми вважаємо забезпечення належних умов для як вимога кращого розвитку дитячої технічної творчості в умовах розбудови освітньої галузі країни. Наші гуртківці мають отримати всі можливості для самовдосконалення, розкриття особистості та свідомої професійної орієнтації під дбайливим і коректним наглядом керівників технічних гуртків МіськСЮТ. Для цього наші викладачі роблять все можливе, а частіше – неможливе, враховуючи сучасні економічні та політичні негаразди. Ми постійно працюємо над залученням до навчання в технічних гуртках обдарованої учнівської молоді, над розширенням мережі технічних гуртків різного профілю, над оновленням технічної та матеріальної навчальної бази нашого закладу.

В 1992 році в Самарському районі міста відкрилася філія МіськСЮТ - Астрономічний клуб “Прямуй за Сонцем!”. На житловому масиві Красний Камінь багато років працювала філія СЮТ - картинг клуб “Вікторія”. В школах Лівобережжя багато років проводив заняття керівник фотостудії МісьСЮТ Щербина Анатолій Миколайович, та керівник судно модельного гуртка Якутович Валерій Васильович. Таким чином, не тільки за назвою, а й за формою роботи міська станція є одним з провідних науково-технічних позашкільних закладів міста.

За минулі роки ми досягли чималих успіхів. Директор МіськСЮТ Степаненко О.Ю. та керівник гуртка стендового автомоделізму Яловой В.М. мають відзнаку «Відмінник освіти України». Тільки за останній рік четверо з наших викладачів: Паегліт Ірина Арвидівна, Матвєєв Віктор Петрович, Шибка Григорій Іванович та Шибка Ольга Сергіївна, були нагороджені Почесною Грамотою Міністерства освіти і науки України. Вісім педагогічних працівників нашого закладу отримали цього року Почесні грамоти Головного управління освіти і науки Облдержадміністрації.

Минулого року за підсумками атестації дев’ять керівників гуртків підвищили свій тарифікаційний розряд, а Шибка Ольга Сергіївна отримала за підсумками атестації звання вчитель-методист. Паегліт І.А. та Шибка Г.І. отримали педзвання "керівник гуртка-методист"

Керівники гуртків МіськСЮТ постійно показують високі результати в професійних конкурсах. Так в конкурсі «Джерело творчості – 2006» методист МіськСЮТ Шибка О.С. посіла в обласному турі перше місце. У Всеукраїнському конкурсі методик з духовного виховання молоді робота Шибка О.С. зайняла ІІІ місце. Вже цього року на Всеукраїнському конкурсі методичних розробок зі спортивно-технічних напрямків дві роботи - Паегліт І.А., керівника гуртка ПТМ, та Шибка Г.І., керівника гуртка радіоконструювання, - отримали високі оцінки журі.

Показником належного рівня викладацької майстерності керівників МіськСЮТ є той факт, що для проведення благодійної безкоштовної акції «Мобільний Інтернет від МТС у школи» по всій Україні було відібрано тільки 100 навчальних закладів, і серед них – Дніпропетровська МіськСЮТ. Доречи, єдиний у всій Україні позашкільний навчальний заклад, що увійшов до списку учасників акції. Навчальний клас Астроклубу, оснащений минулого року новими комп’ютерами, отримав від МТС мобільний модем та безкоштовне підключення до Інтернет протягом року.

Для вдосконалення і зміцнення роботи зі школами міста адміністрація МіськСЮТ шукає нові форми співпраці. Цього року із школами № 98, 27 та 11, розташованими в Самарському районі міста, були укладені Договори про спільну діяльність з до профільної підготовки й позашкільної технічної освіти. Ці Договори передбачають проведення на базі гуртків МіськСЮТ занять за узгодженими програмами, які дозволять школярам отримувати значно більше можливостей для освоєння різних професійних навичок та знань.

Зусилля всіх педагогів МіськСЮТ дозволяють гуртківцям досягати значних результатів в навчанні, конкурсах та змаганнях.

Серед учнів цього року є призери і дипломанти відкритого Кубка Дніпра – 2008, переможці і лауреати 6 Міжнародної конференції учнівської молоді «Зоряний шлях», багато учасників, призерів та переможців обласних і Всеукраїнських змагань зі спортивно-технічних, предметно-технічних, початково-технічних і інших профільних конкурсів.

Марія Митрофанова, учениця Астроклубу «Прямуй за Сонцем!», в 2007 році посіла перше місце на міжнародному конкурсі «Мирний Космос» в секції «Космічна біологія і медицина» в Києві і була запрошена на бюджетне навчання в Київський політехнічний інститут за спеціальністю «Системне програмування». Таких прикладів багато.

Колектив МіськСЮТ вже декілька років працює над ще однією  проблемою.

Заняття всіх гуртків МіськСЮТ вже багато років відвідують діти із особливими потребами, з різними фізичними вадами.

Для них завжди існували проблеми отримання професійної освіти після закінчення спеціалізованих шкіл й подальшого працевлаштування.

Щоб розв'язати ці проблеми, перш за все, необхідно надати інвалідам можливість отримання освіти, яка дозволила б даній групі людей реалізувати себе, знайти своє місце в суспільстві, усвідомити свою значущість. Слід зазначити, що учні-інваліди стають більш упевненими в собі, зникає скутість в спілкуванні із однолітками. Діти із особливими потребами навіть намагаються брати участь в конкурсах нарівні з іншими гуртківцями. Самим пам’ятним був виступ з доповіддю на обласному конкурсі «Мирний Космос» 5 років тому Олексія Бабіча, інваліда по слуху з дитинства. Його доповідь однолітки зустріли щирими оплесками.

У зв'язку з надбанням гуртківцями з особливими потребами професійних навиків широкого спектру, у них з'являється можливість працевлаштування. Причому робоче місце може бути створене як на виробництві, так і вдома.

Однією із суттєвих проблем нашої вітчизняної освіти є проблема гендерності. В дитячих садках, школах, гімназіях діти частіш за все спілкуються із виховательками та вчительками. Неварте наполягати на тому, щоб учні-хлопці, які по шість – сім годин на добу протягом 12 років свого життя вислуховують зауваження щодо поведінки чи вчинків від жінок та підлаштовуються під вимоги вчительок, раптово стали б проявляти свої чоловічі характери.

Саме позашкільна науково-технічна освіта, де більшість керівників гуртків – чоловіки, іноді с багатим військовим досвітом, має вирішувати цю проблему.

Педагогічний колектив МіськСЮТ на 60% відсотків складається з чоловіків. Склад учнів гуртків теж досить показовий. Авто, авіа, судно, радіо і ракетомодельні гуртки відвідують майже самі хлопці. Дівчата ж складають більшість серед учнів комп’ютерного, декоративно-прикладного, дизайнерського гуртків. В гуртках ПТМ, фото та астрономії хлопців і дівчат майже рівно.

Це свідчить про те, що саме науково-технічна позашкільна освіта є противажелем Інтернет клубам, чатам чи ігровим приставкам.

Соціально-економічні зміни в українському суспільстві, запровадження наукоємних та інформаційних технологій, посилення вимог до рівня освіченості, професіоналізму і конкурентоспроможності майбутніх фахівців на ринку праці – вимагають формування особистості з високим рівнем життєвої компетентності, функціональної грамотності, здатної до безперервної професійної освіти, саморозвитку та творчого самовдосконалення.

Сучасні наукові дослідження дають підстави стверджувати, що ефективна допрофесійна позашкільна технічна  освіта сприяє: покращенню успішності професійного навчання особистості у 3-4 рази, збільшенню продуктивності праці до 30 %, скороченню плинності робочих кадрів на 20-25 %, зниженню виробничої аварійності та травматизму у виробничій діяльності на 35-45 %, продовженню періоду працездатності особи на 10 % тощо.

Тому серед головних задач колектив МіськСЮТ вважає підвищення ефективності профорієнтаційної роботи з дітьми та учнівською молоддю, що має забезпечити формування їх готовності до усвідомленого вибору майбутньої професії та професійного самовизначення.

Колектив МіськСЮТ завжди веде наполегливу роботу із батьками гуртківців. Часто батьки ставали справжніми друзями станції, спонсорами поїздок на змагання, найвірнішими вболівальниками під час стартів і перегонів. Насамперед, це небайдужість, допомога і увага з боку батьків до своїх власних дітей, повага до дитячої праці, захоплення. Це батьківська підтримка дитини в прагненні до самовдосконалення, постійного розвитку і пошуку свого «Я».

Організаційна структура МіськСЮТ передбачає підвищення особистої відповідальності педагогів за результати праці, організацію колективного визначення й виконання завдань позашкільного закладу, розв'язання основних проблем колективу; вивчення та облік потреб населення; забезпечення «солідарної» участі спонсорів, благодійників та батьків у фінансуванні навчально-виховного процесу в разі відсутності бюджетної підтримки.

Створений і працює в Інтернеті web-сайт МіськСЮТ www.gorsut.dp.ua, випущений рекламний буклет, в якому представлено діяльність закладу за окремими напрямами. В газетах міста регулярно публікуються статті про діяльність гуртків СЮТ. Міські телевізійні канали неодноразово в своїх репортажах висвітлювали захоплюючі події під час дитячих змагань, розповідали про роботу викладачів. Був зроблений цикл передач, в яких керівники технічних гуртків навчали дітей робити прості моделі літаків та кораблів.

На підсумок можна сказати, що вирішуючи проблеми освіти сьогодні, ми піклуємося про майбутнє міста, області, України. Тільки спільними зусиллями ми зможемо вирішити ті завдання, які визначає час.

 


МЕТОДИЧНІ  ЗАСАДИ  РОБОТИ  МІСЬКСЮТ

Педагогічний колектив МіськСЮТ постійно вдосконалює методи своєї роботи. Регулярні перегляди тематичних видань та Інтернет ресурсів допомагають керівникам гуртків знаходити нові технологічні та методологічні інноваційні рішення. Разом з тим, ми не відмовляємося від перевірених часом методик, які вже багато років використовуються і мають добре опрацьовані наочності та шаблони. Однією з найпоширеніших в роботі МіськСЮТ методик є метод проектів. Які переваги має метод проектів перед традиційними методами навчання і багатьма сучасними педагогічними технологіями?

По-перше, він дає можливість організувати учбову діяльність гуртківця, дотримуючи розумний баланс між теорією і практикою, між академічними знаннями і прагматичними уміннями.

По-друге, реалізується ідея професійної орієнтації на всіх рівнях навчання, оскільки створення системи проектів в гуртках МіськСЮТ ініціюється бажанням знайти такі форми організації учбового процесу, які дозволяли б з перших днів навчання занурити гуртківця в учбово-професійну діяльність, підвищуючи тим самим рівень мотивації учнів до процесу навчання і ефективність учбового процесу, створюючи можливості реалізації особисто-орієнтованого, проблемно-орієнтованого підходу в навчанні.

За задумом проект повинен моделювати обставини справжньої професійної діяльності - ставиться проблема і її треба вирішити в заданий термін. Гуртківці з цікавістю працюють над проектами, відповідально відносяться до їх захисту і з ентузіазмом змагаються в конкурсах всіх рівнів.

По-третє, гуртківці всіх без виключення гуртків МіськСЮТ використовують комп’ютер на всіх етапах виконання проекту як потужний, але, все ж таки, допоміжний засіб. Тобто, комп’ютер сприймається не як коштовна іграшка («навчитися проходити всі тури гри»), не як кінцева ціль навчання («навчитися працювати на комп’ютері»), а як інструмент чи засіб виробництва.

З 2006-2207 навчального року педагогічний колектив МіськСЮТ почав працювати над розробкою та  втіленням нової форми організації навчального процесу. З ініціативи методиста МіськСЮТ Шибка О.С. керівники гуртків широко впроваджують інтегрований метод навчання. Можна сказати, що втілення в освітню практику інтегрованого підходу створює сприятливі умови для формування цілісного образу світу, прояву творчості гуртківця й керівника. Інтегроване навчання дає свободу вибору теми, змісту, засобів, які використовуються в організації навчання в гуртках технічної творчості.

Слово "інтеграція" у перекладі означає відновлення, відбудова, поповнення. Під інтеграцією розуміють процес становлення цілісності, збереження взаємодіючих систем і налагодження між ними взаємних контактів. Таке визначення є найбільш вдалим для розуміння сутності інтеграції в позашкільній технічній освіті.

Необхідність інтегрування змісту освіти зумовлена інтеграційними процесами в науці, які в другій половині XX століття, на думку науковців, стали переважаючими.

Легко помітити, що у змісті сучасної позашкільної освіти превалюють тенденції диференціації. Учні різних гуртків рідко відвідують заняття інших напрямків, ще рідше викладачі позашкільних закладів в змозі організувати інтегроване навчання школярів з різних предметів. Таке диференційоване викладання навчальних предметів не містить у собі достатніх умов для розумового осягнення школярами цілісної картини світу, що спричиняє труднощі у практичному застосуванні теоретичних знань.

Вперше інтегрований курс позашкільної технічної освіти був розроблений та застосований в роботі філії МіськСЮТ Астроклубу «Прямуй за Сонцем!», де він здійснювався за авторськими програмами Шибка О.С. та Шибка Г.І. Сутність інтегрованих курсів полягає в тому, що вони дають змогу учням отримати спочатку загальне, цілісне уявлення про певну галузь знань, а потім її конкретизувати, поглиблювати.

Метою навчальних занять, побудованих на інтегрованому змісті, є використання учнями знань, отриманих в різних гуртках, освоєння ними додаткових знань, наприклад – інформатика, радіоконструювання, електроніка, фізика, іноземна мова, технічне діловодство тощо.

Ефективність виховного особистісно-розвивального впливу в умовах інтегрованого навчання характеризується широким діапазоном видів діяльності учнів, що приводить у дію всі пізнавальні процеси, розвиває здатність глибше бачити всі процеси і явища у їх взаємозв’язку.

Можна очікувати, що широке впровадження інтегрованого методу навчання підвищить рівень освіченості, професіоналізму і конкурентоспроможності майбутніх фахівців на вітчизняному й міжнародному ринку праці.

Така впевненість, зокрема, виникає з наступних підстав. Навчання гуртківців із застосуванням сучасних комп’ютерних програм, які доступні  через Інтернет, дає їм змоги, по-перше, опанувати різні сучасні виробничі технології, по-друге, спонукає до вивчення технічної та ділової іноземної мови. Тож, по закінченні навчання в гуртку, старанний учень вже може цілком обґрунтовано заявляти про себе, як про працівника, що володіє широким спектром технічних знань та навичок.

Але інтегрований метод навчання набуває в позашкільній освіті ще одну цікаву властивість. Методист МіськСЮТ Шибка О.С. назвала це «вертикальною інтеграцією». Якщо інтеграція в загальноосвітній школі має, так би мовити, ознаки «горизонтальності» - інтеграція відбувається в межах одного року навчання, одного класу, то в позашкільній освіті інтегративний курс охоплює декілька навчальних років одного гуртківця, чи об’єднує навчальні теми учнів різних поколінь, що одночасно відвідують один гурток.

Всім вихованцям гуртків спортивно-технічного профілю Дніпропетровської МіськСЮТ пропонується курс лекційних та практичних занять з основ електроніки, радіоконструювання та використання обчислювальної техніки. Саме ці напрямки є об’єднувальними для всіх технічних гуртків МіськСЮТ.

Хороший моделіст – це майстер на всі руки. При збірці будь-якої радіотехнічної конструкції він не тільки знає теорію, але і уміє практично виконувати різні роботи: слюсарні, електромонтажні, налагоджувальні, столярні, малярні, токарні, уміє правильно розмітити і виготовити шасі, укріпити на ньому деталі, провести електромонтажні роботи по принциповій і монтажній схемах, виготовити і встановити потрібні шкали і покажчики, налагодити роботу конструкції по необхідних параметрах, зробити красивий футляр або корпус.

 

Дистанційне керування моделями кораблів, автівок і літаків набуло останніми роками вельми широке поширення. Пристрої дистанційного керування випускаються промисловістю і моделісту залишається тільки пристосувати їх до своїх моделей.

Проте багатьох моделістів-спортсменів привертає створення власних конструкцій пристроїв дистанційного керування, якнайповніше відповідаючих їх запитам і спеціально пристосованих до моделей, що виготовляються ними.

Головна мета інтегрованого учбового курсу – формування у дітей спочатку загального, цілісного уявлення про окрему галузь знань, а потім її конкретизація, поглиблення на базі системи первинних і основних знань по електротехніці і радіоконструюванню. 

Задачами роботи викладачів МіськСЮТ в системі інтегрованої позашкільної технічної освіти є, разом з цією головною метою, розширення і закріплення знань учнів в техніці; прищеплення їм навичок серйозного відношення до роботи, розвиток творчих здібностей дітей, рух від отримання теоретичних і практичних знань до самостійних досліджень і уміння оцінювати свою діяльність, підготовка їх до продовження освіти і свідомого вибору професії.

Названі задачі зумовлюють специфіку змісту роботи керівників гуртків. Якщо на початковому етапі небагато що дається багатьом, то вже на останньому – багато що дається деяким. Така логіка освітнього процесу дозволяє моделювати різнорівневі програми, доступні дітям різного віку, рівня розвитку, базових знань по фізиці, інформатиці, хімії і математиці.

Метод проектів в технології інтегрованої позашкільної науково-технічної освіти реалізується як спосіб творчої діяльності дітей по вирішенню нових для них задач. Представляючи ту або іншу технічну задачу для самостійного дослідження, ми прагнемо до того, щоб наші учні максимально проявили риси творчої діяльності, необхідні для її вирішення: постановка технічної задачі, висунення ідей і пропозицій, виявлення зв'язків даного технологічного процесу з іншими, формулювання рішення, його практичне втілення.

Форми підведення підсумків реалізації загальної навчальної програми всіх науково-технічних гуртків передбачаються різними. Сюди входять конкурси, змагання, виставки і конференції, на яких проводиться захист одержаних результатів, докладаються і обговорюються результати самостійної роботи дітей.

Методист МіськСЮТ О.С.Шибка